Pedagog – Nauka Zdalna

 Asertywność – argumenty za i przeciw

 

Asertywność, asertywny… nie jestem asertywny. To często przewija się w naszym życiu.

Asertywność – w psychologii termin oznaczający:

–  posiadanie i wyrażanie własnego zdania

– bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w granicach nie naruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych bez zachowań agresywnych, a także obrona własnych praw w sytuacjach społecznych.

 

Jakie cechy ma postawa asertywna?

https://youtu.be/0eoD4S1jZpg

Czy Ty jesteś asertywny?

https://www.quizme.pl/q/dr_psycho/czy_jestes_asertywny

 

Pamiętaj!!!

Asertywność ma Ci pomóc szanować siebie i innych.

Asertywność ma Cię chronić – pamiętaj o tym

 

___________________________________________________

 

BUDOWANIE POZYTYWNEJ SAMOOCENY

 

 

Podnoszenie i ochrona samooceny – techniki

 

Mocna i pozytywna samoocena, to oznaka zdrowego podejścia do samego siebie –
w końcu każdy człowiek jest wartościowy i ma w sobie jakieś zalety.

Często, szukając sposobów na podwyższenie samooceny, możemy spotkać się
z poradami typu „nie porównuj się z innymi”, „doceń swoje sukcesy”, „uwierz w siebie” – niestety, w takim wypadku mylone są przyczyny z efektami. Osoby z wysoką samooceną wierzą w siebie i doceniają swoje sukcesy, jednak osobie niepewnej siebie nie będzie tak łatwo ot tak „uwierzyć w siebie”. Istnieją techniki, dzięki którym nauczymy się zauważać pozytywne strony swojego działania. Taki trening wprowadzi ten typ myślenia w nawyk, co poskutkuje wysokim poczuciem własnej wartości.

Istotna jest systematyczność i dobór takich technik, z którymi poczujesz się dobrze, które po prostu będą Ci odpowiadać.

Technika 1: Lista mocnych stron

Jedna z najprostszych i najczęściej stosowanych technik, idealna na początek. Polega po prostu na stworzeniu listy swoich mocnych stron (z każdej dziedziny). Pozwala to oswoić się z pozytywnym mówieniem i myśleniem o sobie. Taką listę warto zachować i do niej wracać.

 

Technika 2: Cały słoik sukcesów

Do tej techniki potrzebny będzie słoik lub inny pojemnik oraz karteczki i długopis. Za każdym razem, gdy odniesiesz sukces, zapisuj go na karteczce, złóż ją i wrzuć do słoika.
Już sama obserwacja narastającej ilości karteczek w słoiku jest pomocna.
Dodatkowo w momentach zwątpienia w siebie i myślenia „nic mi się nie udaje” można wylosować karteczki i je sobie czytać, aby udowodnić sobie, że jest inaczej.

 

Technika 3: Dziennik wdzięczności

Ta technika pozwala wyćwiczyć nawyk zauważania pozytywów. Chodzi o systematyczne zapisywanie pozytywnych wydarzeń i uczuć, po prostu wszystkiego, co wywołuje stan „wdzięczności”. Dzięki takim zapiskom (idealnie, jeśli będą codzienne) nauczysz się na bieżąco „wychwytywać” sukcesy w życiu codziennym, aby je zapamiętać i potem zapisać. Poza tym kilka minut myślenia w kategorii wdzięczności wspomoże Twoje samopoczucie. Dziennik taki będzie (podobnie jak wcześniej słoik) także deską ratunku w chwilach zwątpienia i złego nastroju.

 

Technika 4: Przyjmij komplement od siebie

Aby przeprowadzać to ćwiczenie, nie potrzebujesz żadnych materiałów. Wystarczy stanąć przed lustrem i powiedzieć sobie komplement.

Uwaga! Może być mały i pozornie nieznaczący, ale ważne, żeby był szczery. Może odnosić się do Twoich cech (np.: „mam ładne włosy”, „jestem zabawny”) lub być pochwałą za osiągnięcia (np.: „dzisiaj zrobiłem dobry uczynek”, „poszłam na siłownię, mimo że mi się nie chciało”).

 

Technika 5: Świętuj swoje sukcesy

W tej technice chodzi o to, by nauczyć się celebrować swoje osiągnięcia, co przyczynia się do przykładania do nich większej wagi – a w konsekwencji także wzmocnienia poczucia własnej wartości. Nagradzaj się w ramach swoich możliwości – wystarczą drobne przyjemności.

Technika 6: Popraw to, co Ci doskwiera

Istotne jest wyznaczenie sobie realistycznego poziomu poprawy swoich realnych niedociągnięć. Ta metoda jest trudna, ale satysfakcja wynikająca z tych osiągnięć będzie miała silne i trwałe odbicie w samoocenie (pamiętaj, by nagrodzić się za osiągnięcia!).

 

Technika 7: Nie generalizuj – diabeł tkwi w szczegółach

Ta metoda jest doraźna – przydaje się w chwilach tak zwanego „dołka”, kiedy czujesz się wyjątkowo niepewnie. Postaraj się przeanalizować sytuację zagrażającą Twojej samoocenie jak najbardziej szczegółowo. Gdy zaczynasz od słów „jestem beznadziejny” to są one faktycznie bardzo dołujące, ale tak naprawdę nie niosą za sobą żadnej informacji. Przeredagowanie tych słów i dodanie szczegółów (na przykład „odniosłem porażkę, miałem do dzisiaj skończyć projekt do pracy, ale źle oceniłem swoje możliwości i będę musiał poprosić o przesunięcie terminu o tydzień”) sprawi, że zmniejszy się nacechowanie emocjonalne, a zwiększy możliwość znalezienia rozwiązania lub wyciągnięcia nauki na przyszłość.

 

Technika 8: Uporządkuj swoje otoczenie

Duży wpływ na to, jak patrzymy na siebie, ma to, jak patrzą na nas nasi bliscy. Zauważ, czy w Twoim otoczeniu nie ma przypadkiem osób, które dyskredytują Twoje osiągnięcia
i „ciągną Cię w dół”? Jeśli tak, postaraj się porozmawiać z tą osobą lub nawet ograniczyć
z nią kontakty.

Pamiętaj też, że jeżeli ktoś w jakiś sposób Cię ocenia, nie musi być to zgodne
z prawdą.

 

Jak bardzo jesteś pewny siebie?

ROZPOCZNIJ TEST

______________________________________

 

„Czy akceptujesz siebie?”

Drodzy uczniowie uzupełnijcie kwestionariusz diagnostyczny. Materiał ma podpowiedzieć, uświadomić, na ile akceptujecie siebie – zarówno swoje mocne strony, jak i słabości. Nad jakimi obszarami powinniście popracować.

Ankieta do wypełnienia „Czy akceptujesz siebie?” Czy znasz samego siebie? Czy wiesz, do czego jesteś zdolny w różnych sytuacjach? Każdy z nas ma jakieś słabe i mocne strony. Sprawdź, czy je znasz i akceptujesz. Przeczytaj 25 poniższych zdań opisujących różne sytuacje i zdarzenia. Oceń każde z nich na ile jest ono prawdziwe dla Ciebie. Będziesz mieć do wyboru cztery warianty odpowiedzi:

A – zawsze

B -często

C –rzadko

D -nigdy

Przy każdym pytaniu zaznacz tę odpowiedź, która najlepiej pasuje do ciebie. Nie zastanawiaj się zbyt długo, gdyż liczą się tutaj przede wszystkim szczere i prawdziwe odpowiedzi, a te dobrze chyba znasz?

1.Zdarza mi się myśleć, że jestem nieudacznikiem bo nic mi nie wychodzi. ……….

2.Uważam, że choć w moim wyglądzie można wiele poprawić, to nie jest z nim najgorzej………..

3.Gdy ktoś mnie chwali, cieszę się z tego otwarcie, bez zbytniej skromności………..

4.Moje wartości i zasady są dla mnie bardzo ważne i potrafię ich bronić………..

5.Uważam, że w wielu dziedzinach jestem znacznie gorszy od innych ludzi. ……….

6.Mam swój styl i nie staram się do nikogo upodabniać………..

7.Gdy podejmę ważną decyzję to potem długo się zastanawiam czy dobrze wybrałem. ……….

8.Nawet, jeśli czasami coś mi nie wychodzi, to wiem,że następnym razem mi się uda………..

9.Gdy ludzie mówią mi komplementy to jestem zakłopotany. ……….

10.Jestem zadowolony z moich wyborów………..

11.Gdy wykonam jakieś zadanie jestem z niego zadowolony………..

12.Gdy poznaję nową osobę zdarza mi się grać kogoś, kim nie jestem, inaczej się zachowywać…………

13.Gdy mówię o swoich pragnieniach i marzeniach, to obawiam się, że ludzie uznają je za śmieszne………..

14.Znam swoje małe słabości i je akceptuję………..

15.Jestem zadowolony z moich relacji z innymi ludźmi………..

16.Uważam, że mój wygląd jest mało atrakcyjny. ……….

17.Gdy mam inne, niż wszyscy moi znajomi poglądy, nie ukrywam ich i potrafię ich bronić………..

18.Swoją samoocenę opieram na tym, co mówią o mnie inni………..

19.Gdy spędzam czas sam -nie czuję się samotny………..

20.Znam moje zalety i potrafię je wykorzystywać………..

21.Lubię siebie………..

22.Gdy nie mam pewności czy dobrze postępuję proszę o radę znajomych, rodzinę. ……….

23.Mój sposób spędzania wolnego czasu i zainteresowania są bardzo ciekawe………..

24.Uważam, że wcale nie muszę być ideałem………..

25.Staram się zmienić, gdy ktoś mnie nie akceptuje. ……….

 

Wyniki przeanalizujemy indywidualnie po ponownym spotkaniu się w szkole.

____________________________________________